در طرح هرمی لازم است افراد قدیم نسبت به جذب افراد جدید اقدام کنند. برای رمزارزها طرح پانزی بیشتر رواج دارد و در حوزه کالا و خدمات طرح هرمی.در یک طرح هرمی یا الگوی کلاهبرداری هرمی، اعضا باید فعالیت بیشتری انجام بدهند. در اینجا برگزارکننده، خود درگیر عضو کردن نفرات جدید نشده و اعضای قبلی را برای رسیدن به سود وعده داده شده، به وارد کردن کاربران جدید تشویق میکند. این مدل قول پرداخت یا پاداش به اعضا را میدهد. آنها نه تنها به این طرح میپیوندند، بلکه میتوانند اعضای جدید را نیز ثبت نام کنند.
اکثر الگوهای کلاهبرداری هرمی کالا یا سرویس مشخصی ارائه نکرده و صرفا با پول حاصل از جذب اعضای جدید حفظ میشوند. با این حال، برخی طرحهای این چنینی در قالب پیشنهاد بازاریابی چند سطحی (MLM) به ظاهر قانونی، نمایان میشوند. در اینجا اعضا یک سری محصول یا خدمات را نیز به فروش میرسانند، اما آنها معمولا این کار را فقط برای پنهان کردن کلاهبرداری اصلی انجام میدهند! شرکتهای MLM زیادی از الگوی هرمی به نفع خود استفاده میکنند، اما فعالیت تمام شرکتهای این چنینی، کلاهبرداری و غیر قانونی نیست.