به NazarEx.ir خوش آمدید. در مورد رمزارزها و ارزهای دیجیتال ؛ راحت بپرسید ، پاسخ دهید ؛ اطلاعات و امتیاز کسب کنید !
0 دوستدار 0 امتیاز منفی
510 بازدید
در سوالات متداول و جواب توسط (13.3k امتیاز)
وام فوری (Flash Loan) چیست؟

1 پاسخ

0 دوستدار 0 امتیاز منفی
توسط (13.3k امتیاز)
انتخاب شده توسط
 
بهترین پاسخ

وام فوری یا Flash loan نوع جدیدی از وام‌های بدون وثیقه است که در بعضی از پروتکل‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) مبتنی بر شبکه اتریوم محبوب شده است.

این نوع وام‌ها مانند دیگر وام ها ، وام‌دهنده پول را به وام‌گیرنده می‌دهد تا در نهایت به طور کامل پس داده شود و وام‌دهنده بابت تقسیم موقت پول خود، از وام‌گیرنده هزینه دریافت می‌کند.

وام‌های فلش دارای ویژگی‌های منحصربه‌فرد زیر هستند:

  • قراردادهای هوشمند: وام های فوری از قراردادهای هوشمند استفاده می‌کنند. قرارداد هوشمند ابزاری است که توسط بلاکچین فعال می‌شود و اجازه نمی‌دهد وجوه پولی جابه‌جا شوند، مگر اینکه قوانین خاصی رعایت شود. در مورد Flash Loan قانون این است که وام‌گیرنده باید قبل از پایان تراکنش وام را پس دهد، در غیر این صورت قرارداد هوشمند تراکنش را بر می‌گرداند؛ مثل اینکه وام‌دهی هرگز اتفاق نیفتاده باشد.
  • وام بدون وثیقه: غالباً وام‌دهندگان از وام‌گیرندگان می‌خواهند برای گرفتن وام وثیقه بگذارند تا اطمینان حاصل کنند که اگر وام‌گیرنده نتواند وام خود را پس دهد، وام‌دهنده بتواند پول خود را پس بگیرد. اما در وام‌های بدون وثیقه نیازی به گذاشتن وثیقه نیست. این نبود وثیقه به این معنی نیست که در وام های سریع وام‌دهنده پول خود را پس نخواهد گرفت. بلکه این اتفاق به روش دیگری رخ می‌دهد. در وام های فوری به جای ارائه وثیقه، وام‌گیرنده باید فوراً پول را پس دهد.
  • آنی بودن: معمولاً اخذ و وصول وام روندی طولانی است. اگر وام‌گیرنده‌ای برای وام تأیید شود، معمولاً باید آن را در طی چند ماه یا سال پس دهد. اما وام فوری، آنی است. قرارداد هوشمند وام باید در یک تراکنش تمام شود. به عبارت دیگر یک تراکنش در قرارداد هوشمند باز می‌شود که فرآیند وام‌دهی و پس دادن وام با هم در یک تراکنش انجام می‌شود. این بدان معنا است که وام‌گیرنده برای انجام تریدهای فوری خود با سرمایه وام باید از سایر قراردادهای هوشمند استفاده کند. چون تراکنش اصلی Flash loan در حد چند ثانیه بیشتر طول نمی‌کشد.
وام های سریع در تعدادی از پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای روی شبکه اتریوم در دسترس است. از معروف‌ترین آنها Aave و dYdX است.
به NazarEx.ir خوش آمدید

در مورد رمزارزها و ارزهای دیجیتال
راحت بپرسید ، پاسخ دهید ؛ اطلاعات و امتیاز کسب کنید !
ثبت نام در صرافی آنلاین بینگ اکس ثبت نام در صرافی آنلاین کوکوین ثبت نام در صرافی آنلاین نوبیتکس ثبت نام در صرافی آنلاین کوینکس آموزش ثبت نام در صرافی کوکوین KuCoin آموزش ثبت نام در صرافی کوینکسCoinEx عضویت رایگان در نظر اکس logo-samandehi
...