هیچ کتاب و معیار دقیقی برای چگونگی ارزیابی قیمت گذاری NFT ها وجود ندارد. معیارهایی که برای ارزیابی ارزش شرکت های خصوصی یا ابزارهای سرمایه گذاری معمولی مانند سهام استفاده می شود، به سادگی برای NFT ها قابل انجام نیست. معمولا در بازارهای مختلف، پرداختی که توسط آخرین خریدار انجام می شود می تواند ارزش را نشان دهد، اما در بازار NFT حدس و پیش بینی برای اینکه خریدار بعدی بسته به برآورد آنها چه مقداری می تواند بپردازد دشوار است.
اکثر خریداران فاقد مهارت هایی هستند که ارزش NFTها را به طور منطقی تعیین کنند و قیمت های خود را معمولا براساس حدس و گمان قرار می دهند. برای فروشندگان نیز تعیین اینکه توکن های آنها چه مقدار ارزش دارد می تواند دشوار باشد. با گذشت زمان، ارزش NFTها می تواند توسط تصوری هدایت شود که خریداران و فروشندگان هیچ کنترلی بر آن نداشته باشند.
عوامل اثرگذار بر ارزش NFT ها
- نادر بودن
- کاربرد
- ملموس بودن
- پشتیبانی در پلتفرم های مختلف
- اثبات اجتماعی
- سابقه مالکیت
- نقدینگی
- حدس و گمان
- تغییر مداوم اکوسیستم NFT